woensdag 20 juli 2011

Tutorial mutifunctionele bedsprei



-Voor een sprei van ongeveer 1m 50 kies je 5 verschillende stofjes
- van elk stofje knip je 3 stroken van 14 cm, je geeft elke strook een nummer
- voor het bovenste deel van de sprei is het belangrijk dat die strook groter is , dus in dat stofje knip je 2 stroken van 14 cm en 1 strook van 25cm ( nummer 1 is dit)
- als je een sprei wil van 2m knip dan alles maal 4

- stik zowel voor voor als achterkant alle nummers 1 aan elkaar, alle nummers 2, alle nummers 3
-  zorg ervoor dat je je stofjes in de juiste volgorde stikt,
- stik nu deel 1 aan deel 2, en dit aan deel 3

- ik gebruikte de totale stofbreedte van de rol en kwam tot de vaststelling dat er een stofje bijzat dat iets breder uitviel dan de andere, knip dan alles mooi gelijk
- stik nu de voorkant op de achterkant
- de bovenkant, een grote zijkant en de onderkant stik je dicht
- een grote zijde laat je open
- laat het deken averechts

- begin bij de smalle kant een neem een strook samen en stik deze dicht alvorens je naar een volgende strook gaat
- je begint aan de dichte kant, ongeveer een cm van de kant
- als je aan de open kant komt laat je 5cm open, dit is belangrijk om goed te kunnen vullen en later makkelijk te kunnen dichtstikken en opschudden van de sprei


- je stikt strook per strook ( 4 lagen op elkaar en daarna pas zigzaggen)
-  je kan gewoon over de naad van je vorige stiksel gaan
- bij de laatste strook en dat is de reden waarom deze breder is komt de ganse sprei in één strook te zitten
- dit is normaal
- als je de laatste strook gestikt hebt kan je het ganse dekbed uit de strook keren
-  nu kun je strook per strook vullen met zachte kussenvulling
- vul volgens hoe jij het graag hebt
- de zijkanten gelijk op elkaar naar binnen spelden en dichtstikken

- alles even lekker opschudden en klaar
(op deze manier kan je poppendekentjes, een hondenmatrasje of een poezenmatrasje maken,...)

11 opmerkingen:

Katrientje vanalles zei

Amaai, als ik er ooit aan begin zal ik toch eens moeten bellen of langskomen hoor. Want dat is niet eenvoudig zie ik. Allé, toch niet voor mij.
Groeten katrientje

Marina zei

@Katrientje van alles; het is maar gewoon rechtendoor stikken, niet zo moeilijk, alleen wat geduld, wat inzicht en veel stikwerk en ook veel pleier van het dekentje natuurlijk ( zelf mijn hond vind het iets te leuk naar mijn zin)

Katja (@Yane) zei

Tis echt wel een heel tof effect!

Esther zei

Wat heb je het goed uit gelegt erg fijn, ga het zeker eens uit proberen.
Groetjes Esther.

Pluisje zei

Je maakt anders ook hele leuke dingen !!!!
En uiteraard een heel mooie foto van je hond :)
Dan hebben we 1 zaak gemeen: dierenliefde, want de katten en paarden zijn eigenlijk 'geadopteerd', de paarden werden niet verzorgt en de katten zijn thuis aangekomen van de honger, dus hebben we ze ook maar opgevangen ...

groetjes

Effie zei

Tanx. Ik snap er nog niks van maar dat komt vast goed. Ik heb plannen voor een poppenmatrasje, dus dat komt zeker van pas!

Moois van mie zei

waar haal je zoveel vulsel ?

Marina zei

@Effie, eensje er aan begint komt het wel goed ;0)
@Me; ik gebruikte kussens uit de action, omdat deze goed wasbaar is, hobbyvulling in de stoffenwinkel kan ook, de hoeveelheid is afhankelijk van hoe dik je de stroken wil.

Rosa Rood zei

Aha..ziet er een beetje gecompliceerd uit maar dat heb ik met alle patronen die niet in het Duits zijn *lach*...ik denk dat ik er misschien wel eens een kleine maak..zo soort oprolkussen...maar dan kom ik zeker terug voor de uitleg als ik iets niet snap ;O)
Fijne vakantie!
Liefs,
Maren

Sigrid zei

Wat een leuke, vrolijke deken :-) Dit ga ik onthouden!

lheurebleue zei

onder zo'n mooie sprei heb je vast heel mooie dromen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...